Hur ska jag göra...hmm

Nu har jag varit hos arbetsförmedlingen för att kolla upp praktik men fick inte så mkt information... Innan jag var hos arbetsförmedlingen var jag hos vägledningshuset för att planera lite...

Jag har ju bestämt mig för att jag vill jobba med djur och gärna hjälpa skadade djur så varför inte djursjukskötare.. hmm det finns många anledningar till att läsa den som är i skara (3 år, 180 hp) men den största är ju att man blir legitimerad djursjukskötare... men det finns många problem eller problem är det ju inte utan hinder...

Förra årets intagning var poängen höga...

Betyg gymnasieskola: 19,22 (max är 20,0)

Studieomdöme folkhögskola: 4 (max är 4)

Högskoleprov: 1,6 (max är 2,0)

endast 40 platser... Så det är tufft att komma in... har inte räknat ut mina betyg men jag kommer nog inte upp i 19,22... Så min enda chans är ju att toppa högskoleprovet... :s

Det finns en annan utbildning nere i skåne (2 år, 400 YH-poäng)
Den heter  Djursjukvårdare och där blir man inte legitimerad men man har möjligheter att jobba på djursjukhus eller likande efteråt...

Denna har jag behörigheten att nu till hösten.. För att läsa i skara måste jag läsa matte b och naturkunskap b

Hmm... vill ju helst gå den i Skara men har hört mkt om den att utbildningen är sisådär... kommer jag klara högskoleprovet med topp?? jag tror inte det är inte vidare smart om det inte gäller sånt som ligger nära hjärtat och intresset...

Hur hade ni gjort?? vilken hade ni valt??

Djursjukvårdare: http://www.buf.kristianstad.se/djursjukvard/Utbildningsinformation_Djursjukvardare.pdf

Djursjukskötare: http://utbildning.slu.se/vara_utbildningar/kandidatoyrkesprogram/Djursjukskotare/oversikt/

Jag har bestämt mig för att söka till skåne sjursjukvårdare för att sedan ta beslut om jag nu skulle komma in där att tacka ja eller nej... kommer till hösten läsa lite ämnen damt göra högskoleprovet om jag inte valt att gå utbildningen.... ska kolla runt lite...

Nu måste jag fixa tvätten inna jag ska till hästarna...

Ha en toppen dag!!!
Postat av: Susanne

Du ska göra det som känns bäst för dig. Verkar vara svårt att komma in på den här i Skara. Söka kan man alltid göra till båda. Sen får du fundera på hur du ska göra och vad du känner för. Hur är det med jobb som djursjukvårdare?

Kram kram

2010-04-07 22:04:42
Postat av: sessan

Har hört att utbildningen i skara är grymt bra, men 1,6 på hp är inte det lättaste kanske! men det är ju alltid värt ett försök! annars tror jag säkert att utbildningen i skåne oxå är bra! kör på det som känns bäst!

2010-04-08 09:50:14
Blogg/Hemsida: http://sessan85.blogspot.com
Postat av: Malin

Hejsan!



Jag söker efter djurvårdarutbildningar i skåne och fick nys om att det ska finnas en vid/utanför Kristianstad och hittade sedan till din blogg. Har du någon information om denna linje? Kanske en hemsida eller egna erfarenheter? Länken i ditt inlägg fungerar tyvärr inte.



Tack på förhand! :)

Malin.

2011-05-29 19:19:10

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?